THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, December 8, 2010

hari aku

hr inilah yg akan aku tempuhi, bukan hr ke;mari yg sudah berlalu dgn segala kebaikan dan keburukan dan jg bkn hr esok yg belum tentu dtg. hr yg ketika ini mataharinya menyinari aku dan siangnya menyapa aku. inilah hr aku.

bkn mustahil hidup aku tinggal sehari shj lg-hr ini. maka masa hidup aku hanya hr ini shj, atau seolah-olah aku dilahirkan hr ini dan akan mati hr ini. dgn begitu hidup aku takkan koyak rabak diantara gumpalan keresahan, kesedihan, dan suka duka serta pedih luka parut masa lalu dgn bayangan masa depan yg penuh keraguan dan sering menakutkan.

sudah sepatutnya aku mencurahkan seluruh perhatian, kepedulian dan kerja kuat aku pd masa ini untk hr ini. dan pd hr inilah, aku perlu berazam mempersembahkan kualiti sembahyang yg plg khusyuk, bacaan Al-Quran yg plg tartil dan penuh renungan, berzikir dgn sepenuh ht, keseimbangan dlm segala hal,keindahan dlm akhlak, kerelaan dan keredhaan dgn semua yg Allah berikan, perhatian terhadap keadaan sekeliling, mengambil berat terhadap kesihatan jiwa dan raga, serta berbuat baik terhadap sesiapa shj.

jd sudah sepatutnya aku lbh bijak dan pandai membahagikan masa. jdkan setiap minitnya sebagai ribuan tahun dan setiap saatnya bagai ratusan bulan, tanam kebaikan sebanyak2 nya pd hr ini dan persembahkan sesuatu yg plg indah untuk-NYA. beristighfar atas semua dosa, sentiasa ingat kepada-NYA, bersiap untk satu perjalanan yg jauh menuju akhirat dan nikmati hr ini dgn segala keriangan dan kebahagiaan.

pd waktu yg sama aku sepatutnya tdk lupa untk menggoreskan pd dinding ht aku dgn satu kalimat : "inilah hari aku".
jk hr ni aku dpt mkn nasi panas yg sedap aromanya maka adakah ns basi semlm yg tak aku habiskan kelmarin atau esok yg blm tentu dpt aku nikmati merugikan aku??

jk aku percayakan dr aku, dgn semangat dan azaam yg kuat aku akan dpt menundukan diri untk berpegang pd prinsip :"aku hanya akan hidupo hari ini"

0 comments: